Vanuit onderzoek van het Content Marketing Institute (CMI) weten we dat slechts 38 procent van de professionals een contentmarketingstrategie vastlegt en daardoor mede succesvol is. De overige 62 procent waagt zich er niet aan. Beter is het wel te doen, en net zo succesvol te zijn net als die andere 38 procent.
Hieronder tref je de elf redenen waarom je contentmarketingaanpak (nog) niet succesvol is. Er zitten vast punten tussen die ook jou bekend in de oren klinken.
1. Je hebt geen tijd. Jij zit liever in de waan van de dag dan dat je tijd maakt om na te denken over een strategische visie. Laat staan om dat vast te leggen.
2. Je valt in slaap bij het woord strategie. Hoe dan? Al dat jargon dat slaat toch nergens op? En als je er al zin in had, waar en wanneer begin je? Een vuistdik plan is eerste wat in je opkomt bij het woord strategie. Okay, misschien volgend jaar. Voorlopig zie je het belang er niet van in.
3. Je wilt best een contentmarketingstrategie opstellen maar je hebt geen idee welk resultaat jouw bedrijf nastreeft. Dus ook niet wanneer jouw contentmarketingaanpak succesvol is. De oude economie geldt nog in jouw bedrijf, er wordt traditioneel gedacht en weinig gedeeld over de businessdoelstellingen waar jij jouw aanpak op aan wilt sluiten. Check de blog ‘Het belang van een goede contentmarketingstrategie’.
4. Je wilt meteen aan de slag. Dus je gaat direct door naar creatie en invulling van de kanalen want dat is the fun part van contentmarketing nietwaar? Lekker creëren en publiceren. En je hoopt dat wat je doet, meteen aanslaat ook. Los van het feit of het aanhaakt op de bedrijfsdoelstellingen of merkpositionering.
5. Je hebt geen geduld. Als een nieuw contentformat toch niet meteen aanslaat, ga je direct iets anders maken. Je wilt natuurlijk wel laten zien dat jij weet waar je mee bezig bent.
6. Je hebt geen content gemaakt voor verschillende behoefteniveaus. Laat staan voor verschillende doelgroepen. Om maar niet te spreken over verschillende doelen.
7. Je weet niet hoe je een goede contentmarketingkalender opstelt. Die heb je niet. Je kijkt wel wanneer je wat doet (en maakt) met je team. Of met je bureau. Dat chaotische is toch juist creatief?
8. Je leert niet van je eigen acties. Je hebt geen tijd (of zin) om te monitoren, evalueren en bij te sturen om het morgen nog beter te doen. Een vicieuze cirkel.
9. Je weet niet hoe je moet opschalen bij succes. Wat doe je zelf en wat besteed je tegenwoordig het beste uit? Hier lees je meer over in de blog hoe je jouw contentmarketing kunt opschalen.
10. Je weet niet hoe je aantoont wat je bereikt hebt met je contentmarketingaanpak. Dus al dat werk is voorlopig niet zichtbaar bij jouw meerderen. Inderdaad, waar blijft de beloofde promotie eigenlijk?
11. Je durft niet te kiezen. Of om hulp te vragen. Of het ontbreekt je aan lef. Of je denkt dat je alles al weet. Het compromis dat je daar vervolgens in hebt gesloten, is dat jij vindt dat een plan op één A4-tje ook een contentmarketingstrategie is. Want ‘iets’ op papier is nog altijd méér dan ‘niets’ op papier. Dat kan inderdaad voor een geweldig nieuw business idee zo zijn. Als het goed in elkaar steekt kan het zelf op één enkel bierviltje, liefst ingevuld aan de bar. Waar de beste ideeën worden bedacht. Maar worden ze ook uitgevoerd? Nou dan!
Deze blog is eerder verschenen op Emerce, zie https://www.emerce.nl/achtergrond/11-redenen-waarom-contentmarketingaanpak-nog-succesvol