Contentmarketing is cruciaal voor ieder merk. Zonder content en zichtbaarheid kan je zowel merk- als salesdoelstellingen niet realiseren. In de vorige blog hebben we het gehad over wat contentmarketing nou eigenlijk inhoudt. Hier kwam duidelijk naar voren dat zichtbaarheid zorgt voor herkenning, bekendheid, overweging en aankoop. Ben je op zoek naar inspiratie voor content? Lees dan snel verder voor de 13 contentmarketing voorbeelden die inspelen op de verschillende fases in de Customer Journey.
Contentmarketing voorbeelden
Om anderen mee te nemen in jouw contentmarketing ambities of aanpak zijn beelden vaak 1000 keer sterker dan woorden. Bekijk daarom een aantal contentmarketing voorbeelden per laag van het ‘Content House’.
1. Hero
Bij Hero content kan worden gedacht aan inspirerende commercials of visuele producties. Hier wordt relatief veel geld en tijd in gestoken. Voor merken die minder budget te besteden hebben, kan een fotoshoot ook Hero content zijn.
3 voorbeelden van Hero content:
- Samantha van Digitalheads heeft, als interim campagnemanager, bij ASN Bank de commercial ‘Het PVC Paardje’, met een team, gemaakt. Dit paardje is onderdeel van een reeks commercials waarin fabeldieren de hoofdrol spelen om duurzaam bankieren onder de aandacht te brengen.
- De epische ‘Epic Split’ video van Volvo Trucks mag ook niet ontbreken. Bij Hero content wordt de Epic Split vaak als voorbeeld getoond. Op YouTube is de video al meer dan 110 miljoen keer bekeken!
- Denk bij Hero content ook aan de enorme beeldproductie van Albert Heijn. Deze supermarktketen is door de crossmediale aanpak van Allerhande nu, naast een ‘Retail Brand’, ook een ‘Media Brand’.
2. Hub
Naast Hero content is er ook Hub content. Denk hierbij aan terugkerende content in verschillende formats. Bijvoorbeeld wekelijkse video shows, blogs, podcasts en social posts. De grootte van dit soort producties hangt af van het merk en budget.
3 voorbeelden van Hub content:
- Voor Telfort, waar Sam een aantal jaren gewerkt heeft, maakte ze vlogs met Hans de ex-miljonair. Het doel was om het merk te laten groeien. Sommige video’s behaalden organisch al 300.000 views op Facebook. Bekijk deze reeks video’s via Hans vlogt - YouTube.
- Een ander mooi Hub format vinden wij de Goedmaker van Bol.com.
- Alle rubrieken van tijdschriften zijn ook typische voorbeelden van Hub content. Een voorbeeld hiervan is ‘what the funda’ bij Linda.
3. Help
We zijn aangekomen bij contentvoorbeelden in de Help laag. Hierbij kan worden gedacht aan service pagina’s, how to’s, maar ook SEO-artikelen. Je helpt mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie. Help content wordt ook wel Hygiëne content genoemd. Het dient namelijk als antwoord op de vraag van je consument en het ruimt de vraagtekens op. Help/hygiëne content staat permanent op je webiste zodat je goed wordt gevonden.
2 voorbeelden van Help content:
- Als je ZZP-er wilt worden, dan kom je al snel de website IkGaStarten.nl van de Rabobank tegen. Deze site heeft zoveel Help content dat er altijd wel een artikel van hen naar boven komt op Google.
- Op veel websites en apps staat ‘Help’ ook in de navigatiebalk. Een goed voorbeeld hiervan is de website van Parkmobile.
Voorbeeld van Help content op Parkmobile.nl
4. Sell
We mogen natuurlijk ook Sell content niet vergeten. Hier vallen alle uitingen onder die sales moeten generen. Zelfs al de simpelste uitingen kan je onder deze vorm van content scharen.
4 super voorbeelden van Sell content:
- Banners
- Radio commercials
- Google advertenties
- Krantenadvertenties
De meest simpele vorm van Sell content kan ook impactvol zijn.
5. Programma’s
Tot slot, Programma’s. Hiermee bedoelen wij e-mails die jouw klant door hun klantreis heen helpen. Denk aan bezoekers van je website die een e-mailadres hebben achtergelaten. Via e-mails help je de klant verder met als doel meer te verkopen. Want dat is het einddoel: sales.
Voorbeelden van deze sales doelen zijn:
- Herhaalaankoop
- Cross-sell
- Up-sell
Doe inspiratie op met deze leuke 9 voorbeelden van e-mail content.
Zoals je ziet, is er heel veel mogelijk op het gebied van contentmarketing. Hopelijk heb je relevante inspiratie op kunnen doen. Wil je meer weten over hoe je content voor elke fase in de customer journey bouwt? Lees dan de blog ‘’Zo bouw je content voor elke fase in de customer journey’’.