Contentmarketing meten is zweten. Met gemak verdrink je in de digitale data die voortkomt uit alle (content)marketingactiviteiten van jouw merk.
In een verloren moment bekijk je de data uit de content kanalen van jouw merk en voordat je het weet ben je een halve dag verder, heb je een honderdtal inzichten en weet je niet meer wat of waar je moet optimaliseren. Het overkomt velen en deelnemers van onze cursussen stellen daarom ook vaak de vraag: hoe meet ik Contentmarketing nou eigenlijk? In dit artikel komen de belangrijkste stappen voor het meten van jouw contentmarketing naar voren.
Durf te kiezen
Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar toch blijkt dat kiezen één van de moeilijkste dingen is voor professionals om uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een doelgroep of merkrichting, maar ook aan het opstellen van content doelen en KPI’s. En toch is kiezen één van de belangrijkste dingen om te doen. Door te kiezen, geef je jouw merk en contentmarketing richting, structuur en kan je resultaat behalen. Omdat je gekozen hebt waar je voor gaat en 100% achterstaat.
Om jouw Contentmarketing echt succesvol te laten zijn, kies je één hoofddoel en maximaal drie KPI’s die het meest waardevol zijn en aansluiten bij de businessdoelen van jouw organisatie.
Eén overzicht voor het meten van jouw contentmarketing
Wanneer je full funnel content produceert en verspreidt, bijvoorbeeld aan de hand van het Content House, heb je veel verschillende doelen.
Maak het makkelijker voor jezelf, jouw manager en iedereen die aan de content van jouw merk werkt. Bepaal focus doelen en KPI’s en zet ze in één overzicht. Maak bijvoorbeeld een tabel in Powerpoint met aan de linkerkant van de tabel de verschillende kanalen en bovenin de tabel de verschillende fases van de klantreis of lagen van het Content House.
Hieronder volgen enkele voorbeelden van focus doelen en KPI’s per laag in het Content House. Per KPI is het belangrijk om ook nog de aantallen te plaatsen. Het kan zijn dat één kanaal verschillende soorten content ondersteund. Instagram kan bijvoorbeeld Hub Content bevatten (een video format), maar ook Sell Content (een opt-in campagne).
Voorbeelden van KPI's in elke laag van de funnel
Hieronder staan voorbeelden van contentmarketing doelen en KPI's voor elke laag in de customer journey. Gebruik vooral de door jouw gekozen focus doelen en KPI’s.
- Hero content
- Doel: merkgroei
- KPI’s: merkbekendheid, imago van x naar y en herkenning.
- Hub content
- Doel: audience building
- KPI: % nieuwe websitebezoekers, kosten per view (CPV) en view through rate (VTR).
- Help content
- Doel: autoriteit
- KPI’s: % organisch websiteverkeer, positie op focus keywords en vertoningen.
- Sell content
- Doel: conversie
- KPI’s: kosten per click (CPC) sales pagina's, leads en sales.
- Programs (vaak geautomatiseerde e-mailprogramma’s op huidige klanten)
- Doel: loyaliteit
- KPI’s: open rates, klikratio (CTR) en upsell/cross-sell.
Nu we als voorbeeld de focus doelen en KPI’s hebben bepaald, kunnen we de tabel gaan inrichten. Hieronder staat de tabel op basis van bovenstaande gegevens weergegeven:
De tabel kan je vervolgens makkelijk omzetten naar een rapportage in Excel of andere tool.
Meten van content vast onderdeel in jouw organisatie
Om te zorgen dat je structureel de voortgang op je contentmarketing doelen en KPI’s meet, adviseren Merel en Sam van Digitalheads een Content Cyclus van een kwartaal. Dit is een bewezen succesvolle aanpak voor organisaties die structureel contentmarketing bedrijven. Binnen de kwartaal cyclus bespreek je tweewekelijks de voortgang op de gestelde KPI’s. Mocht je een periode hebben waarbinnen je veel campagnematige content verspreidt, kan je dit verhogen naar een wekelijkse bespreking. Zo heb je voldoende tijd binnen het kwartaal om bij te sturen.
Naast het monitoren van je KPI’s zijn een kwartaalevaluatie, rapportage en optimalisatie van belang voor het consistent verbeteren van je contentmarketing aanpak.
Wil je meer weten over het Meten van Contentmarketing? Laat het ons gerust weten. We nemen je graag (digitaal) mee in de mogelijkheden van het meten van content, rapportage-opzet en de Content Cyclus.
Benieuwd naar hoe je je contentmarketing aanpak structureert? Lees dan ook het artikel ‘’Zo structureer je je contentmarketing aanpak’’.
Meer weten over het Content House? Lees ook het artikel van Sam over het bouwen van content voor elke fase in de Customer Journey die zij schreef voor Emerce.
Wil je jouw marketingorganisatie en activiteiten professionaliseren? En wil je eens vrijblijvend sparren over jouw situatie? Laat het ons gerust weten en stuur een e-mail naar info@digitalheads.nl.
We komen graag met je in contact!