Heb jij dat ook, van die woorden die je regelmatig fout typt? In mijn geval is dat strategie. Best onhandig aangezien ik vaak lange termijn plannen voor opdrachtgevers ontwikkel en training geef in merk- en contentmarketingstrategie. In plaats van strategie typ ik startegie. En misschien is dat wel een veel betere benaming. Er zijn namelijk best wat mensen die ‘jeuk’ krijgen van strategie. Het zou te langdradig zijn, in een lade belanden, teveel tijd kosten en wollig zijn. Heeft strategie een imagoprobleem en is startegie de oplossing?

Vijf voordelen van het nieuwe woord Startegie:

  1. Het voordeel van een nieuw woord is dat er weer iets nieuws is in ons vakgebied. Binnen marketing houden we van verandering en nieuwe begrippen. 
  2. Een startegie is actief; je gaat van start, actie, in de startblokken. Daar houden we van. Niet te lang nadenken en lekker gaan beginnen. 
  3. Start geeft aan dat het een begin is. Je kan het document nadat de eerste datapunten binnen zijn altijd nog aanpassen. Wel zo digital.
  4. Het klinkt luchtiger. Een startegie kan je opzetten voor de aankomende 6 maanden.
  5. Het typt lekkerder. Nou ja, voor mij dan.

Natuurlijk gelden dezelfde uitgangspunten voor strategie en is het aan jou om het document te noemen zoals jij wilt; plan, strategie, startegie. Maar zoals beschreven in mijn eerste blog; hoe bouw je een merk in een digitaal tijdperk, is strategie; een plan om lange termijn doelen te realiseren, cruciaal om als merk succesvol te zijn in deze digitale tijd. Niet wollig, wel effectief en resultaatgericht. Sturend voor de organisatie en bureaupartners. Te begrijpen voor iedereen.

Merk- en contentmarketingstrategie

De merkstrategie geeft richting aan het merk en is het uitgangspunt van je contentmarketingstrategie. In je merkstrategie staat onder andere. de missie, visie, waarden, beloftes en het kernverhaal. In de contentmarketingstrategie staan onder andere de contentmarketingmissie, de doelen, de creatie en de distributie omschreven. Een uitgebreide omschrijving die structuur biedt aan iedereen die content voor jouw merk bedenkt, ontwikkelt en verspreidt. Zowel promotionele- als relationele content. In ons digitale tijdperk zijn beide strategische documenten cruciaal voor élk merk. Want content is overal. Je onderscheiden en het consistent uitdragen is de wens van ieder merk.

Deze blog is eerder gepubliceerd op Emerce zie: https://www.emerce.nl/opinie/heeft-strategie-imagoprobleem