Ben je op zoek naar een contentmarketing bureau? Dat is geen eenvoudige klus. Het zijn er namelijk nogal wat. Merel en Sam van Digitalheads hebben zelf bij én met verschillende bureaus gewerkt. In dit artikel delen ze hun tips & tricks voor het vinden van het juiste Contentmarketing bureau in 6 stappen.

Contentmarketing bureau vinden in 6 stappen

 

1. Interne analyse

Voor je gaat kijken naar bureaus is het goed én leuk om eerst intern te bepalen wat er voor jullie belangrijk is aan een nieuw contentmarketing bureau. Dit is een beetje vergelijkbaar met een gewenst Tinder profiel. Aan welke kenmerken dient het bureau te voldoen? Waarin dient het bureau uit te blinken? Waar hebben jullie als team de meeste behoefte aan? 

Wellicht vraag je ook anderen die betrokken zijn met jouw merk om hun mening te geven. Het is hierbij van belang om een rating te geven aan hoe belangrijk de gewenste kenmerken voor jullie zijn. Dit is een overzichtelijke manier om te kunnen zien waar de meeste prioriteit ligt en wat een bureau zeker moet kunnen aanbieden.  

Bij gewenste kenmerken kan worden gedacht aan:

  • Creatie
  • Distributie
  • Strategie
  • Innovatie
  • Cultuur
  • Grootte 
  • Samenwerking
  • Flexibiliteit
  • Locatie
  • Award-winning
  • Duurzaam
  • Financieel sterk
  • Projectmanagement

Meer inspiratie opdoen over wat er allemaal mogelijk is met Contentmarketing? Lees dan onze vorige blog over ‘’13 krachtige contentmarketing voorbeelden’’. 

 

2. Deskresearch

Nadat je de gewenste kenmerken voor het contentmarketing bureau op een rij hebt gezet, ga je aan de slag met deskresearch. In deze fase bekijk je de websites van de verschillende bureaus om informatie in te winnen. Hierbij is het handig om te kijken naar hun portfolio, het team en de stijl van de site. Het is belangrijk dat het content bureau bij jouw bedrijf/merk past en hier dien je goed onderzoek naar te doen. 

De bureaus die je het meest aanspreken, zet je onder elkaar in een excelsheet. Dit is een zogenoemde longlist. Je kan de bureaus op basis van de hierboven beschreven gewenste kenmerken een score geven. Op deze manier wordt het snel duidelijk wat de voor- en nadelen zijn van een bepaald bureau. 

 

3. Longlist naar shortlist

Nu je een longlist hebt gemaakt, is het handig om een korter en overzichtelijker lijstje te maken. Gedurende deze fase ga je de longlist verkleinen op basis van de gegeven scores. Om dit te kunnen doen, duik je nog meer in het werk van de verschillende bureaus en vraag je eventuele referenties op. Zo kom je bij de shortlist. De shortlist bestaat meestal uit drie tot vijf Contentmarketing bureaus. 

 

4. Chemistry Meetings

Vaak gaat men van een shortlist naar het uitsturen van een pitch briefing. Dit kost meestal veel werk voor de bureaus, maar zeker ook voor jou als je vijf bureaus op de shortlist hebt staan. Maak daarom eerst kennis met de verschillende bureaus, om te kijken of er een klik is. Dit wordt ook wel een chemistry meeting genoemd. Deze meeting is er om de waarden en uitgangspunten van beide partijen duidelijk te krijgen. Op basis van deze meeting kan jij, maar ook het bureau ervoor kiezen om niet samen te werken. 

Lees ook eens onze blog over ‘’het succesvol bouwen van een merk’’. Hier vind je inspiratie over de middelen die je nodig hebt om jouw merk te kunnen bouwen.  

 

5. Pitch

Als je maximaal drie bureaus over hebt op de shortlist, kan je beginnen aan het maken van jouw pitch documenten. Hierbij is het netjes om een pitchvergoeding te geven aan de verschillende contentbureaus voor het werk wat zij verrichten.                                           

Bij de pitch documenten kan er worden gedacht aan:

      • Een briefing
      • Achtergrond over jouw merk
      • Vragenlijst gebaseerd op jullie gewenste kenmerken.

6. Presentaties en andere meetings

Na het uitsturen van jouw pitch documenten volgen een aantal meetings. Gedurende deze meetings wordt het duidelijk of het bureau kan voldoen aan jouw wensen en behoeften. 

Bij deze meetings kan er worden gedacht aan:

      • Pitch presentatie (fysiek)
      • Terugkoppeling pitch presentatie (telefonisch of digitaal)
      • Contractbespreking
      • Samenwerkingsafspraken
      • Kick Off met opdrachtgever en nieuw contentmarketing bureau.

Wanneer je bovenstaande stappen neemt, zul je zien dat er al heel wat bureaus zullen afvallen. Op deze manier kan je weloverwogen keuzes maken voor het uitbesteden van Contentmarketing voor jouw bedrijf. 

Wil je meer weten over de Pitch Scorecard, de zoektocht naar een nieuw Contentmarketing bureau of wil je eens vrijblijvend sparren over jouw situatie? Laat het ons gerust weten en stuur een e-mail naar info@digitalheads.nl

We komen graag met je in contact!