Samantha Sowirono

FUNCTIE:   Senior Marketing Associate
MERK:  Klarna

 
 
 
Merken groeien door mensen. Mensen met visie en strategische daadkracht maken het verschil. Marketing Masters noemen wij ze. Samantha is zo'n merk-enthousiasteling die het merk Klarna op handen draagt en zo samen met het merk zelf verder groeit.

 

Ze werkt met veel 'klarnauts' all over the global samen en dat is dan ook de tip die ze geeft: werk samen om te groeien. En je hebt nieuwe consumenten nodig om groei te reailseren dus kies voor activiteiten die een grote impact hebben op je beoogde doel. Scheid hoofd van bijzaken. Dat zijn mooie tips van deze master bij dit mooie, hippe merk.
Wat is de ambitie van jouw merk?

Wij maken shoppen gemakkelijk. Klarna is wereldwijd leider op het gebied van smoooth shopping en betalingen. Met Klarna kunnen consumenten nu kopen en later betalen, zodat ze kunnen shoppen waar ze van houden. Het aanbod van Klarna aan consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en het managen van persoonlijke financiën. Onze ambitie is om 's werelds meest favoriete manier om te shoppen te worden.

 

 
Wat is de rol van jou/jouw team ten opzichte van deze ambitie?

 

Ik ben trots onderdeel van het BeNeFra domein en mijn Partner Success Team, waar we vanuit business development, analytisch en technisch perspectief focussen op een retailer partner portfolio. Hier neem ik de rol van performance marketeer in. We verhogen Klarna’s awareness en stimuleren de koopintentie van de eindconsument door op maat gemaakte marketing campagnes op te zetten met onze merchant partners. Zo zet ik bijvoorbeeld affiliate partnerships op, of ontwikkel ik Dynamic Product Ads campagnes, waarmee we samen groeien en consumenten laten ervaren hoe zij smoooth kunnen shoppen bij hun favoriete retailers.

 

 
Wat zijn momenteel de grootste marketinguitdagingen voor jullie Hoe belangrijk is strategie hierin?
 

De industrie groeit enorm en daarmee ook de uitdagingen die wij tegenkomen. We zijn méér dan een betaalmethode en om dat te kunnen omarmen heeft Klarna de afgelopen tijd een aantal strategische bedrijven overgenomen. Onze marketing support bestaat nu onder andere uit een Comparison Shopping Service, een AI-gestuurde styling tool en contentcreatieplatform, Stocard, een app met digitale klantenpassen, en HERO, een wereldleider in conversational commerce. Met deze platformen helpen we consumenten om weloverwogen beslissingen te nemen over het kopen van de producten van hun favoriete retailers en tegen de beste prijs. Social shopping krijgt een sleutelpositie in de winkelervaring. Daarom is het van groot belang dat Klarna in het midden staat te groeien samen met onze retailers en ze in contact te brengen met zowel shoppers als de contentmakers die resoneren met hun eigen community

 

 
Bouwen jullie bewust aan jullie merk? Zo ja, hoe?

 

Banken en andere betaalmerken zijn de connectie met shoppers verloren. Wij doen dingen net even anders. Als voorbeeld praten we met onze shoppers op hun voorwaarden en bieden diensten en een ervaring die méér is dan wat ze gewend zijn. We bedenken unieke campagnes waarmee we onze shoppers kennis laten maken met de retailers. Dat noemen we Smoooth. Smoooth gaat over het overtreffen van verwachtingen. Eenvoudiger, gemakkelijk en frictieloos. Daarom is onze aanpak uniek. We zorgen we dat we met onze campagnes niet alleen de aandacht van consumenten trekken, maar betrekken we ze ook bij ons merk en product op basis van evidence based marketing.

 
 
Houden jullie een verdeling salesactivaties en branding aan? Zo ja, wat is de verdeling?

 

Bij elk project, activatie of campagne die we inzetten, is branding één van de KPI’s. Binnen het partner success team mixen we commerciële en marketing doelen. Vanuit sales oogpunt: verkoopvolume, average order value (AOV), nieuwe Klarna consumenten en en het verhogen van Klarna’s share of check-out op de retailer’s webshop. Vanuit marketing richten we ons op kwaliteitsvol verkeer, bereik en impressies.

 
 
Wat is jullie belangrijkste marketingactiviteit om branding doelen te behalen?

 

In onze global brand campaigns werken we samen met een bekende artiest (Snoop Dogg, A$AP Rocky) of richten we ons op een specifieke community (Sneakerheads, Gaming community) om de nieuwe generatie shoppers kennis te laten maken met Klarna. Deze multimedia campagnes bestaan vaak uit een marketingmix van (D)OOH, Social content, Klarna.com en de Klarna App en worden gerund in alle landen waar Klarna actief is.

 
 
Wat is jullie belangrijkste marketingactiviteit om sales doelen te behalen?

 

Onze prioriteit is het vergroten van het Klarna consumenten netwerk. Door al onze inspanningen toe te spitsen op dit doel groeit ons merk en resulteert dit in meer conversie voor de retailers en een hogere share of check-out voor Klarna.

 

 
Wat is de rol van content binnen jullie marketingorganisatie?

 

We zijn anders. We houden ons niet aan de traditionele regels die worden opgelegd aan een bank. Onze ambitie is om een wereldberoemd lifestyle merk te creëren met een knipoog naar popcultuur. We zijn optimistisch, eigenzinnig, ijverig, niet-oordelend, emotioneel en onverwacht. Het uitdragen van emoties zie je terug in onze visuele merkidentiteit, waar we de emotie die we bij de consument oproepen visualiseren. Onze copy is kort, informeel en persoonlijk. Het maakt Klarna toegankelijk, eigentijds en aantrekkelijk. Daarom is het van cruciaal belang dat we het goed doen.

 

 
Hoe hebben jullie contentmarketing georganiseerd?

 

Samen met 400 andere marketing Klarnauts runnen wij de marketing competence bij Klarna wereldwijd. Onze marketingactiviteiten worden gescheiden tussen B2B en B2C. Vanuit B2B ontwikkelen we referentie cases, onderzoek onder shoppers en organiseren we on- en offline events. Vanuit B2C worden brand campagnes, consumenten activaties en educatie geleid. Naast interne copywriters, hebben we strikte richtlijnen voor het schrijven van teksten en hanteren een four-eye principle om kwaliteit te bewaken.

 
 
Welke tips geef jij onze lezers en cursisten voor het bouwen van een merk in een digitaal tijdperk?

 

  1. Wat laat een merk groeien? Nieuwe consumenten. Kies voor activiteiten die een hoge impact hebben op je beoogde doel. Scheid hoofd- en bijzaken; focus op de dingen die er écht toe doen.
  2. Werk samen om te groeien. Wij gaan partnerships aan om de retailer te ondersteunen tijdens de retail-momenten als lanceringen en de uitverkoopperiode. Hierbij is de ‘Shop nu, betaal later’ boodschap cruciaal. Weten waarom? Lees hier waarom Klarna messaging werkt in social advertising. https://www.klarna.com/nl/blog/casestudy-het-effect-van-klarna-messaging-in-social-ads/

 

Tot slot: van wie zou jij zelf graag horen hoe hij of zij een merkt bouwt en waarom?

Graag draag ik voor de volgende editie Tamara Oudwater aan. Tijdens haar tijd bij Mollie zijn we samen de uitdaging aangegaan om retailers te bereiken tijdens de corona tijd. Met onder andere Fashion Fridays, een content-serie met succesverhalen van retailers zoals NA-KD en Colourful Rebel als resultaat. Ik zou jullie graag inspireren met haar kennis en ervaringen.

 

Samantha volgde de ééndaagse Masterclass Contentmarketingstrategie van Digitalheads op een hippe locatie in Amsterdam. Daarin leer je alles over contentmarketingstrategie samen met 12 andere deelnemers van andere bedrijven wat zorgt voor leuke interacties en nieuwe inzichten. Wil jij dat ook? Mail dan naar info@digitalheads.nl voor onze nieuwe trainingsdata en mogelijkheden. Deze training is ook online als individuele training beschikbaar. Je vindt de online trainingen met directe toegang op het cursusoverzicht.