Karen de Loos

FUNCTIE:   Zelfstandig Marketing-/Communicatie Adviseur
MERK:   Vele grote merken en diensten in diverse branches (o.a. BNNVARA, NS, HEMA, Karwei, ING)

 
 
 
Merken groeien door mensen. Mensen met visie en strategische daadkracht maken het verschil. Marketing Masters noemen wij ze. Karen de Loos is misschien wel de meest bekende zelfstandige Communicatie Adviseur die onze branche heeft.
En wie kent haar niet? Zij heeft bij en voor tal van grote en zeer uiteenlopende merken in diverse branche gewerkt de afgelopen meer dan 30 jaar en hanteert de volgende regel: zonder visie geen strategie, en zonder executie heb je niets aan strategie.
Wat is de ambitie van jouw merk?

 

  1. Mijn hulp wordt eigenlijk altijd ingeroepen op het moment dat het merk wordt ge-/verbouwd met alles wat daarbij hoort (intern/cultuur, extern/communicatie, organisatie/processen en zo nog meer).
  2. Mijn ambitie is dan ook altijd om dat alles ‘in sync’ te krijgen, altijd & overal.
 
 
Wat is de rol van jou/jouw team ten opzichte van deze ambitie?

 

Soms ben ik ergens hoofd/directeur, de volgende keer teamleider of kwartiermaker. Functienaam/titel maakt me nooit uit maar ik kom altijd om te helpen: verbeteren & verbinden (binnen & buiten) en waar van toepassing versnellen. Eigenlijk is dat wel kenmerkend voor al mijn opdrachten ja.

 
 
Wat zijn momenteel de grootste marketinguitdagingen voor jullie?

 

Ik heb altijd diverse opdrachtgevers tegelijkertijd (van adviesopdracht tot interim management) maar wat ik al eerder zei: waar ik ook werk, het gaat toch eigenlijk altijd over merk nog meer verstevigen en – zoals je vooral bij de retailers zegt – kassa laten draaien dus werving/behoud, etc.

 
Hoe belangrijk is strategie hierin?

 

Zonder visie geen strategie maar zonder goede executie heb je niets aan de strategie natuurlijk :-). Dan blijft het een mooie powerpoint (of film).

 
 
Bouwen jullie bewust aan jullie merk? Zo ja, hoe?

 

Ja al mijn opdrachtgevers doen dat en anders zou ik geen opdracht aannemen. Ben vanaf de eerste jaren bij FHV/BBDO door Giep Franzen en alle anderen zo getraind in merkbouw dat ik niet anders kan.

 
 
Houden jullie een verdeling salesactivaties en branding aan? Zo ja, wat is de verdeling?

 

Oef, dat verschilt per opdrachtgever maar er is altijd sprake van lange & korte termijn: awareness & sales (retentie) gaan hand in hand wat mij betreft.

 
 
Wat is jullie belangrijkste marketingactiviteit om branding doelen te behalen?

 

Dit is lastig voor mij om te zeggen omdat ik natuurlijk bij zoveel organisaties heb gewerkt en werk en elk met haar eigen dynamiek/doelen, etc. Maar in the end gaat het natuurlijk om een goede marketingstrategie, vertaald naar communicatie en dan o.a. campagnes maar ook CRM en/of content. En de balans tussen al die marketingactiviteiten hangt natuurlijk af van zoveel factoren: doelstellingen, budgetten, en zo nog meer. Alleen al hierover kun je dagen praten maar dat gaan we in dit interview niet doen, want het vak is immers ook een kwestie van doen en leren, evalueren en weer door.

 
 
Wat is jullie belangrijkste marketingactiviteit om sales doelen te behalen?

 

Wil hier niet op specifieke opdrachten ingaan maar wat ik over de hele linie zie is dat men werkt vanuit inzicht- belofte-bewijs. Daar begint immers mee.

 
Wat is de rol van content binnen jullie marketingorganisatie?

 

Bij al mijn opdrachtgevers – in verleden en heden – speelt dat een (steeds grotere) rol ja.

 
Hoe hebben jullie contentmarketing georganiseerd?

 

Dat verschilt dus: per branche, soort organisatie.

 
 
Welke tips geef jij onze lezers en cursisten voor het bouwen van een merk in een digitaal tijdperk?

 

1.Zorg eerst dat je je merkverhaal op orde hebt – geen loze waarden, maar een heldere missie & visie & belofte

2. Vertaal dat kanonnengoed door naar intern & extern, offline & online en alles wat daarbij komt kijken.

3. Laat je niet verleiden tot ‘hysterie’

 

Tot slot: van wie zou jij zelf graag horen hoe hij of zij een merkt bouwt en waarom?
  • Yvette Belt van KPN
  • Selma Hof van BNNVARA
  • Mayke Smit van Liliane Fonds

En zo heb ik er nog wel een paar maar dit zijn sowieso 3 hele sterke leiders die voor mooie merken de brand & marcom afdeling mogen leiden. En waar ik heb mogen helpen.

 

Karen kwamen wij weer tegen bij BNN VARA waar zij in een interim rol een groep van 60 marketing- en redactieprofessionals wilde inspireren met kennis over contentmarketing. Wij hebben daarop meerdere Incompany sessies verzorgd waaronder de Kennissessie Contentmarketing. Wil jij ook maatwerk voor jouw merk en team? Mail ons dan via info@digitalheads.nl voor de mogelijkheden. De training Kennissessie Contentmarketing kan je ook individueel en in je eigen tijd bij ons volgen zie ook ons online aanbod op cursusoverzicht.